Ik hoor het je al zeggen: het maken van een todolijst is dat een klus?
Jazeker is dat een klus en niet zo´n kleintje ook.
Het is namelijk essentieel om prioriteiten te stellen.
Je kunt nu eenmaal niet alles doen, hoe belangrijk of interessant het ook is.
Hoe houd je overzicht en wat helpt jou keuzes te maken.
Alles wat je geld oplevert en waar je van afhankelijk bent heeft prioriteit nummer één.
Dat is geen keuze, maar gewoon moeten. Zo simpel is dat!
Word je er ook nog eens een keer blij van en levert het je energie op? Geweldig!
Stap 1 Schrijf alles, ja alles , op wat je te binnen schiet aan taken, acties en klussen die gedaan moeten worden of die je graag wilt doen.
Stap 2 Leg deze aantekeningen op een makkelijk toegankelijke plek, zodat je deze vaak ziet, maar ook punten toe kunt voegen. Schrijf erboven: ACTIELIJST
Stap 3 Bekijk de lijst eens rustig.
Wat zijn kleine klusjes en of acties die je direct kunt doen?Afhankelijk van de lengte van je lijst kies je er bijvoorbeeld vijf uit. Deze voer je direct uit.
Je kunt dit dan direct afvinken. Dit motiveert om door te gaan.
Stap 4 Probeer zoveel mogelijk voor jou “onbelangrijke” taken te schrappen of door te sluizen naar een ander. Vraag je af :” Moet ik alles zelf doen”?
Stap 5 Maak een verdere schifting van korte en lange termijn klusjes en taken.
Er zit nu eenmaal verschil tussen een zolder opruimen of verjaardagskaarten voor de komende maand schrijven.
Stap 6 Noteer in een schrift of boekje op de linker bladzijde de taken met prioriteit 1 en 2.
Stap 7 Schrijf op de rechterbladzijde welke actie hoort bij het desbetreffende item.
bijvoorbeeld verjaardag Annemiek kaart kopen
etentje collega´s reserveren bij restaurant
Stap 8 Plan lange termijn acties in je agenda. Maak per actie een todo lijst!
Stap 9 Bekijk iedere dag je todolijst. Wat is wel gedaan , wat nog niet?
Stap 10 Maak er een gewoonte van om alles wat je te doen hebt op te schrijven.
Dit zorgt ervoor dat je je hoofd ontlast en sturing kunt geven aan je dag.